Czy wiesz, czym różnią się teksty w SEO copywritingu i copywritingu? Z pozoru niczym. Istnieje taka niepisana zasada, że każdy copywriter może być SEO copywriterem, ale nie każdy SEO copywriter zostanie copywriterem. Tak wiem, trochę masło maślane z tego wyszło. Jednak czy taka jest prawda?

Różnica między copywriterem a SEO copywriterem

Zanim przejdziemy do samych tekstów, to czas odpowiedź na podstawowe pytanie, jaka jest różnica między copywriterem a SEO copywriterem? Według definicji zaczerpniętej od cioci Wikipedii to copywriter tworzy slogany i teksty reklamowe. Czyli w praktyce musi znać się na psychologii sprzedaży, perswazji i metodach pokrewnych. Ponadto uczestniczy w całym procesie kreacji marketingowej, aż po tworzenie scenariuszy spotów reklamowych i innych rzeczy. Natomiast zadaniem SEO copywritera jest pisanie tekstów na potrzeby pozycjonowania stron internetowych. SEO copywriter musi mieć w jednym palcu pojęcia takie jak: keywords, meta description, title, strong, znaczniki, formatowanie html itd. Ponadto musi umieć odpowiednio rozmieścić słowa kluczowe, czy stworzyć linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, a także odpowiednio dobrać anchor tekst. Mogłabym takie porównanie tworzyć w nieskończoność.

Na czym zatem polega podstawowa różnica? Wcale nie w umiejętnościach samego pisania tekstów, bo każdy z copywriterów musi znać się na poprawnej pisowni i powinien być kreatywny. Różnica tkwi w szczegółach, a w tym konkretnym przypadku w wiedzy. Czy uważasz, że nauka pisania zajmuje 5 minut? Z pewnością nie. Doświadczony copywriter tak jak i SEO copywriter zdobywają wiedzę i doświadczenie latami. To jest branża, w której nie można stać w miejscu, bo jest dynamiczna. Dlatego zadaj sobie teraz pytanie, czy starczy czasu na zgłębianie wiedzy z drugiej gałęzi? Oczywiście copywriting i seo copywriting przeplatają się ze sobą.

Jednak prawda jest taka, że jeśli klient zamawia teksty SEO, to nie może wymagać perswazyjnych tekstów oplecionych sztuczkami NLP.

Jak odróżnić od siebie teksty?

Każdy rodzaj tekstu ma pewną specyfikę i inny cel oddziaływania na czytelnika. Charakteryzują go specyficzne cechy i różnice, które mają wpływ na odbiór przekazywanych informacji. Ponadto mogą być pisane przez dwóch różnych copywriterów. Mam na myśli oczywiście tego od perswazji i sloganów, i tego od SEO. Na co musisz zwracać uwagę w poszczególnych tekstach?

Teksty eksperckie charakterystyka

Zgodnie z nazwą są to teksty napisane przez osobę doświadczoną w danej branży. Wyrażające pewną wiedzę. Pisanie tego rodzaju treści wymaga przede wszystkim posiadania wiedzy z danej dziedziny. Ponadto przeanalizowania materiałów źródłowych. Nie tylko tych w internecie.

Teksty specjalistyczne powinny opierać się na faktach — najczęściej używa się w nich fachowej terminologii oraz typowo branżowego języka. Dlatego treści zazwyczaj automatycznie skierowane są do wąskiego grona odbiorców. W przypadku takich tekstów oczekuje się najwyższej jakości pod względem ortografii i interpunkcji. Znajomości zasad poprawnej polszczyzny oraz wysokiej wartości merytorycznej.

Zwróć uwagę na poprawność leksykalną. A także wiarygodność materiałów źródłowych, których użyłeś. Pamiętaj, że pisanie tekstów eksperckich wymaga dobrego przygotowania. Warto oprzeć się na więcej niż kilku tekstach źródłowych. Więcej zgromadzonej wiedzy, tym bardziej wiarygodny i obszerny pod kątem informacyjnym tekst.

Teksty na stronę internetową

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak duże znaczenie mają teksty na strony internetowe. Właściwie napisane wpływają nie tylko na pozycję strony w wyszukiwarkach (jeśli są zoptymalizowane pod SEO). Również na ruch na stronie, czyli liczbę użytkowników odwiedzających daną witrynę. W konsekwencji na sprzedaż produktów czy usług. Najważniejszą cechą, jaką muszą posiadać teksty na strony internetowe, jest niepowtarzalność. Oznacza to, że zamieszczane na stronie teksty muszą być oryginalne. Niepowtarzalność tekstu jest również czytelnym sygnałem dla użytkowników (potencjalnych klientów), że firma jest godna zaufania.

Pewne zwroty (obecnie) odnoszą odwrotny skutek do zamierzonego. Podczas pisania tekstów na strony internetowe unikaj zwrotów: unikalny, najlepszy, jedyny w swoim rodzaju, czy dopasowany do Twoich potrzeb. W każdej linijce. Te zwroty są przereklamowane, znajdują się na 85% stron internetowych. Tracą na znaczeniu i jakości. A przecież, chcesz pisać wyróżniające się treści, prawda? Ponadto, jeśli będą to teksty do zakładek firmowych „o nas/o usługach” itp., to musisz wejść w skórę klienta i firmy jednocześnie. Opisać wartości firmy wiarygodnie dla klienta i wiedzieć, co dokładnie firma klientowi chce przekazać.

Teksty tematyczne

Muszą charakteryzować się dobrą jakością (to nie są precle). Średniej długości teksty zawierające wartość informacyjną, która może zainteresować czytelnika. Teksty tego typu umieszczane są zazwyczaj na blogach lub stronach o podobnym charakterze. Firmowych stronach internetowych lub różnego rodzaju portalach. Umieszczanie takich tekstów umożliwia jednocześnie zbudowanie odpowiedniego zaplecza pozycjonerskiego. Zawarte w nich słowa kluczowe wpływają na ilość wyszukań w internecie.

Pamiętaj o tym, że informacje muszą być przydatne dla odbiorcy. Używaj słów przystępnych i łatwych do zrozumienia. Pamiętaj, że tekst musi być dostosowany do miejsca, w którym go zamieścisz.
Stwórz tytuł adekwatny do zaprezentowanej treści i pamiętaj o poprawności ortograficznej i stylistycznej. Jeśli chcesz w sobie wyrobić dobry nawyk, pamiętaj o stosowaniu akapitów, śródtytułów czy konstrukcji zachęcającej do czytania.

Artykuły na bloga

Dobre artykuły na bloga to połączenie kilku elementów. Jednak główny czynnik to odpowiednio dobrana i wartościowa treść. Przedstawiona w lekki i przyjemny w odbiorze sposób.  Żeby się wyróżniać, trzeba pisać nie tylko pod roboty wyszukiwarek. Przede wszystkim dla ludzi. Dobry artykuł zasadniczo opiera się na kilku kwestiach.
– pozycjonuje,
– generuje ruch,
– angażuje czytelników (potencjalnych klientów),
– zwiększa sprzedaż
– jest wartościowy – dostarcza użytkownikom wiedzę w różnych formach (poradniki, tutoriale, top listy, zestawienia), zależnie od branży.

Jeszcze jedna, ważna kwestia. Tak naprawdę to pierwsze pięć sekund decyduje o tym, czy dany tekst przyciągnie czytelnika, czy wręcz przeciwnie. Pięć sekund to właśnie tyle, ile poświęca się na przeczytanie tytułu i pierwszych słów artykułu. Dlatego musisz zadbać o wartościowy wstęp. Zalecany jest krótki i prosty tytuł, który przy okazji będzie intrygujący. Możesz w nim zastosować grę słów. Zwiększysz atrakcyjność artykułu i wzbudzisz ciekawość czytelników.

Dotarłeś do końca? Świetnie, bo to oznacza, że jesteś głodny wiedzy. Poniższą grafikę możesz pobrać i wydrukować. Przedstawiłam Ci podstawowe typy tekstów. Wśród reszty wyróżniamy jeszcze opisy produktów, opisy kategorii, teksty zapleczowe, precle, treści do newslettera, czy teksty do katalogów. I pamiętaj, że to tylko namiastka wiedzy, którą musisz zgłębić. Oczywiście, jeśli myślisz poważnie o pisaniu, jak o pracy zarobkowej.