różnice w tekstach copy

Teksty – podstawowe różnice, które musisz znać

Nie wiesz, czym różnią się teksty w SEO copywritingu i copywritngu? Jako podstawowe typy wyróżniamy teksty;

  • eksperckie (specjalistyczne),
  • na strony internetowe,
  • tematyczne,
  • artykuły na bloga.

Poniżej poznasz podstawowe różnice w tekstach, które być może przyjdzie Ci pisać. Jeśli jesteś początkującym copywriterem, to potraktuj ten artykuł jako wskazówkę. Powinieneś też wiedzieć, jak napisać opis produktu pod seo, czy stworzyć opis kategorii.

Jak odróżnić od siebie teksty?

Tekst to tekst, prawda? Otóż nie, to by było zbyt proste. Każdy rodzaj treści, jakie piszemy ma pewną specyfikę i inny cel oddziaływania na czytelnika. Charakteryzują go specyficzne cechy i różnice, które mają wpływ na odbiór przekazywanych informacji. Przeczytaj dokładnie czym różnią się teksty w SEO copywritingu i copywritingu. A później spróbuj odgadnąć, na jakie teksty trafiasz podczas przeglądania blogów i www.

Teksty Eksperckie

Zgodnie z nazwą są to teksty napisane przez osobę doświadczoną w danej branży. Wyrażające pewną wiedzę. Pisanie tego rodzaju treści wymaga przede wszystkim posiadania wiedzy z danej dziedziny. Ponadto przeanalizowania materiałów źródłowych. Nie tylko tych w internecie.

Teksty specjalistyczne powinny opierać się na faktach — najczęściej używa się w nich fachowej terminologii oraz typowo branżowego języka. Dlatego treści zazwyczaj automatycznie skierowane są do wąskiego grona odbiorców. W przypadku takich tekstów oczekuje się najwyższej jakości pod względem ortografii i interpunkcji. Znajomości zasad poprawnej polszczyzny oraz wysokiej wartości merytorycznej.

W takich treściach powinieneś zwracać maksymalną uwagę na poprawność leksykalną. A także wiarygodność materiałów źródłowych, których użyłeś. Pamiętaj, że pisanie tekstów eksperckich wymaga dobrego przygotowania. Warto oprzeć się na więcej niż kilku tekstach źródłowych. Więcej zgromadzonej wiedzy, tym bardziej wiarygodny i obszerny pod kątem informacyjnym tekst.

Teksty na strony internetowe

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak duże znaczenie mają teksty na strony internetowe. Właściwie napisane wpływają nie tylko na pozycję strony w wyszukiwarkach. Również na ruch na stronie, czyli liczbę użytkowników odwiedzających daną witrynę. W konsekwencji na sprzedaż produktów czy usług. Najważniejszą cechą, jaką muszą posiadać teksty na strony internetowe, jest niepowtarzalność. Oznacza to, że zamieszczane na stronie teksty muszą być oryginalne. Niepowtarzalność tekstu jest również czytelnym sygnałem dla użytkowników (potencjalnych klientów), że firma jest godna zaufania.


Musisz zwrócić uwagę na to, że pewne zwroty (obecnie) odnoszą odwrotny skutek do zamierzonego. Podczas pisania tekstów na strony internetowe unikaj zwrotów: unikalny, najlepszy, jedyny w swoim rodzaju, czy dopasowany do Twoich potrzeb. Te zwroty są przereklamowane, znajdują się na 85% stron internetowych. Tracą na znaczeniu i jakości. A przecież, chcesz pisać wyrózniajace się treści, prawda?

Teksty tematyczne

Muszą charakteryzować się dobrą jakością (to nie są precle). Średniej długości teksty zawierające wartość informacyjną, która może zainteresować czytelnika. Teksty tego typu umieszczane są zazwyczaj na blogach lub stronach o podobnym charakterze. Firmowych stronach internetowych lub różnego rodzaju portalach. Umieszczanie takich tekstów umożliwia jednocześnie zbudowanie odpowiedniego zaplecza pozycjonerskiego. Zawarte w nich słowa kluczowe wpływają na ilość wyszukań w internecie.

Oprócz słów kluczowych ujętych w odpowiedniej formie, teksty tematyczne muszą posiadać interesującą treść. Miej na uwadze, że informacje muszą być przydatne dla odbiorcy. Używaj słów przystępnych i łatwych do zrozumienia. Pamiętaj, że tekst musi być dostosowany do miejsca, w którym go zamieścisz.

Stwórz tytuł adekwatny do zaprezentowanej treści i pamiętaj o poprawności ortograficznej i stylistycznej. Jeśli chcesz w sobie wyrobić dobry nawyk, pamiętaj o stosowaniu akapitów, śródtytułów czy konstrukcji zachęcającej do czytania.

Artykuły na bloga

Dobre artykuły na bloga to połączenie kilku elementów. Jednak główny czynnik to odpowiednio dobrana i wartościowa treść. Przedstawiona w lekki i przyjemny w odbiorze sposób.  Żeby się wyróżniać, trzeba pisać nie tylko pod roboty wyszukiwarek. Przede wszystkim dla ludzi. Dobry artykuł zasadniczo opiera się na kilku kwestiach.

  • pozycjonuje
  • generuje ruch
  • angażuje czytelników (potencjalnych klientów)
  • może zwiększyć sprzedaż
  • wartościowy – dostarcza użytkownikom wiedzę w różnych formach (poradniki, tutoriale, top listy, zestawienia) zależnie od branży.

Miej na uwadze jeszcze jedną, ważną kwestię. Tak naprawdę to pierwsze pięć sekund decyduje o tym, czy dany tekst przyciągnie czytelnika, czy wręcz przeciwnie. Biorąc pod uwagę, że pięć sekund to właśnie tyle, ile poświęca się na przeczytanie tytułu i pierwszych słów artykułu, musisz zadbać o wartościowy wstęp. Zalecany jest krótki i prosty tytuł, który przy okazji będzie intrygujący. Możesz w nim zastosować grę słów. Zwiększysz atrakcyjność artykułu i wzbudzisz ciekawość czytelników.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.