W teorii działania SEO można prowadzić samemu, mając o nich podstawową wiedzę. Niestety często nawet podstawowa wiedza nie wystarczy, aby uniknąć błędów w SEO. Dzisiaj przedstawiam Ci kilka podstawowych przykładów, a zarazem są to najczęściej pojawiające się błędy SEO na stronach e-commerce. Według raportu Agencji Delante.

Błędy SEO – title i meta description na podstronach

Element title i meta description pojawiają się w kodzie strony w sekcji , czyli na jego samym początku. Widoczny jest też w wynikach wyszukiwania, jako pierwsza informacja o stronie. Title ma duży wpływ na pozycjonowanie strony na dane słowo kluczowe. Meta opis z kolei ma marginalny na SEO, jednak może znacznie zwiększyć CTR w wynikach wyszukiwania.

Jak naprawić ten błąd?

Każda podstrona powinna mieć unikalny tytuł i meta opis. Najważniejsze zasady tworzenia title:

  • Odpowiednia długość: 65-70 znaków, 600px.
  • W tytule powinno znaleźć się słowo kluczowe najważniejsze dla danej
    podstrony.
  • Nazwa firmy/domeny powinna pojawić się na końcu tytułu.
    Najważniejsze zasady tworzenia meta opisu:
  • Odpowiednia długość: 140-160 znaków.
  • Powinien opisywać, co znajduje się na danej podstronie.
  • Powinien zawierać CTA (Call To Action) np.: “zobacz”, “zamów”, “czytaj więcej”.

Częstą praktyką dla sklepów internetowych jest ustawienie globalne do tworzenie tytułów i meta opisów na podstawie ustalonego schematu, np.: Tytuł: [Nazwa produktu]. [Nazwa kategorii] – Nazwa domeny Meta opis: Sprawdź nasza ofertę na [nazwa produktu]. W naszym sklepie znajdziesz duży wybór produktów z kategorii [nazwa kategorii]. Darmowa dostawa od 200 zł. Jeśli zdecydujesz się na globalne ustawienia, musisz pamiętać o poprawnym nazewnictwie produktów i kategorii. Warto też najważniejsze kategorie i produkty optymalizować ręcznie. Popularne CMSy zazwyczaj umożliwiają ustawianie tych elementów dla każdej podstrony lub udostępniają do tego wtyczki.

Błędy SEO – title i meta description na stronach głównych

Element title i meta description dla strony głównej są najważniejsze dla całej strony. Są one widoczne w kodzie strony, ale także w wynikach wyszukiwania. Title ma duży wpływ na pozycjonowanie strony na dane słowo kluczowe. Meta opis z
kolei nie ma wpływu na SEO, jednak może znacznie zwiększyć CTR w wynikach wyszukiwania. Title i description strony głównej powinno zawierać słowa kluczowa ogólne informujące o działalności sklepu np. sklep z …

Jak naprawić ten błąd?

Optymalizacja tytułu i meta opisu dla strony głównej jest szczególnie ważna i powinno się to zrobić w pierwszej kolejności w procesie SEO. Najważniejsze zasady tworzenia title dla strony głównej:

  • Odpowiednia długość: 55-60 znaków, 600px.
  • Powinien zawierać słowa kluczowe, najważniejsze dla całej domeny. Np:
    “sklep z zabawkami”, “sklep zoologiczny”
  • Nazwa firmy/domeny powinna znajdować się na końcu (wyjątkiem są
    bardzo popularne brandy).
    Najważniejsze zasady tworzenia meta opisu dla strony głównej:
  • Odpowiednia długość: 140-160 znaków.
  • Powinien opisywać co znajduje się w sklepie internetowym.
  • Powinien zawierać CTA (Call To Action) np.: “sprawdź naszą ofertę”.

Nagminnie powtarzające się duplikacje treści powyżej 20% – kolejne błędy SEO wykazane w raporcie

Z duplikacją wewnętrzną mamy do czynienia w przypadku powielania treści w obrębie jednej domeny. Może ona wynikać m.in. z duplikujących się nagłówków, meta description, opisów na podstronach (np. kategorii, produktów) czy zbyt małej ilości treści na stronie (jeśli w obrębie strony jest znikoma ilość contentu, Google jako duplikacje wewnętrzną rozpatruje stałe elementy witryny). Czasem wynika ona też z błędu technicznego (np. złej indeksacji podstron, braku przekierowań 301). Wśród właścicieli sklepów, często pojawia się kopiowanie tego samego opisu na kilku produktach – mimo, że jest to ich treść, to jest traktowana jako duplikacja wewnętrzna, bo treści mimo wszystko są powielane. Content na stronie musi być unikalny – to jedna z najważniejszych zasad, których powinieneś przestrzegać, jeśli chcesz, aby Google postrzegał Twoją stronę jako wartościową. Dlatego wysoki procent duplikacji wewnętrznej może skutkować nałożoną przez Google karą, co finalnie odbije się negatywnie na pozycji Twojej witryny w wyszukiwarce.

Jak naprawić ten błąd?

Przyczyn duplikacji treści może być wiele – jednak, na szczęście, rozwiązań tego problemu jest co najmniej kilka. Jeśli masz do czynienia z duplikacją elementów title czy meta description, zastanów się nad stworzeniem globalnego schematu dla tytułów (tak aby ich część zaciągała się np. z nazwy produktu czy kategorii, a reszta była globalną końcówką), aby uniknąć ich powielenia. W przypadku duplikacji opisów produktów (np. tego samego produktu, ale w innej wersji kolorystycznej) należy tworzyć unikalne opisy do każdego wariantu (lub przynajmniej parafrazy). W niektórych przypadkach sprawdzi się także canonical. Jeśli problem jest techniczny, to jego wyeliminowanie oraz ponowne zindeksowanie powinno zmniejszyć procent
duplikacji.

Autorem raportu jest Agencja Delante. Pełny raport możesz pobrać na ich stronie:
 https://delante.pl/bledy-seo-e-commerce-raport-10-2020/