Budowanie wizerunku marki, to złożony i długotrwały etap. Świadomość marki wśród klientów to pozycja, którą buduję się według określonych strategi. W ostatnim artykule pisałam, czym jest pozycjonowanie marki. Dzisiaj przedstawiam Ci listę 11 kluczowych elementów, które pomogą Ci zbudować pozytywny wizerunek Twojej marki i będą pomocne przy tworzeniu świadomej strategii.

Pozycjonowanie marki – 5 zasad, które musisz znać

Zasady pozycjonowania marki

  1. Definicja marki i plan prac.
  2. Nie kopiuj wizerunku innej marki, klienci szybko się zorientują.
    A wtedy zamiast pozytywnego odbioru, będą kojarzyć Twoją markę negatywnie.
  3. Korzyści wypływające z produktu – wskaż je, klient chce wiedzieć, czy produkt spełnia jego oczekiwania.
  4. Bądź wiarygodny – budowanie wizerunku na kłamstwie może przynieść Ci jednorazowych klientów, jednak licz się z tym, że taki sposób działania to, jak popełnić seppuku (japońskie rytualne samobójstwo).
  5. Testuj szczegóły, ale nie testuj strategii – sprawdzenie różnych wariantów marketingowych może pomóc w rozwoju marki, pamiętaj jednak aby były one spójne z profilem firmy.

Ważne w pozycjonowaniu marki są poszczególne elementy

  • Nazwa – najtrwalszy element marki. Dobrze przemyślana i wyróżniająca się na tle konkurencji. Musisz wiedzieć, że późniejsza zmiana nazwy to zaczynanie całego procesu od początku, ponieważ w oczach klienta to, jak powstanie nowej firmy.
  • Identyfikacja wizualna – przedstaw markę tak, jak klient chce ją widzieć. Jednak przede wszystkim tak, jak powinien ją widzieć.
  • Logo – dobre logo musi być czytelne, łatwe do zapamiętania i wzbudzające pozytywne skojarzenia z marką.
  • Cechy produktu – wyróżniające na tle konkurencji i dające zauważalne korzyści potencjalnemu klientowi.
  • Cena – powinna być dopasowana do segmentu rynku i grupy docelowej, w jakiej chcesz ulokować swoją markę.
  • Miejsce na rynku – strategię pozycjonowania marki buduje się w dużej mierze na podstawie działania konkurencji (nie mylić z kopiowaniem strategii). Pamiętaj, że możesz działać w tej samej branży co konkurencja, a Twoja grupa odbiorców może diametralnie różnić się od grupy konkurencji.

Niezależnie od tego w jakiej branży działasz, czy sprzedajesz gotowy produkt czy usługi. Budowanie pozytywnego wizerunku wśród odbiorców to inwestycja na całe lata.

Od Ciebie zależy to, jak pokierujesz swoją drogą, ale od klientów czy przetrwasz na rynku.


Na podstawie: hurt&detal pismo rynku fmcg