Strach przed oceną innych może być paraliżujący, zaważywszy na to, że lęk przed mówieniem jest również objawem fobii społecznej. Często jednak zdarza się, że strach wynika po prostu z nieśmiałości. Dlaczego się boisz? Boisz się negatywnej oceny ze strony innych, obawiasz się ośmieszenia. Myśl o popełnieniu błędu zaczyna Cię paraliżować? Z czego to wynika? Takie zachowani mogą być konsekwencją niskiej samooceny, brakiem poczucia własnej wartości, ale mogą też wynikać z jakiegoś konkretnego negatywnego doświadczenia.

Jak pokonać lęk przed mówieniem?

Każdy z nas jest inny, więc nie ma jednoznacznie dobrej metody dla wszystkich. Jednak spróbuj tych kilku kroków, które pomogą Ci nabrać pewności siebie. Tu ważna jest systematyczność w działaniu.

Nie daj sobie wmówić, że jesteś nikim
Nie przejmuj się ludźmi, którzy próbują Cię oceniać. Przecież masz być sobą, ludzie mają Cię lubić takim, jakim jesteś, ale mogą Cię też nie lubić. Nic straconego, przecież nie musimy lubić wszystkich dookoła.

Zlokalizuj źródło swojego strachu, i staw mu czoło
Wypisz na kartce rzeczy, które sprawiają, że boisz się odezwać. Przeczytaj je kilka razy, najlepiej na głos. Przeanalizuj czy są to ważne rzeczy, czy błahostki. Postaraj się znaleźć dla każdej z nich pozytywny odpowiednik.

Nie zaniżaj swojej samooceny
Po pierwsze nikt z nas nie jest idealny, a po drugie na pewno są rzeczy, w których jesteś dobry. Znajdź swoje pozytywne cechy. Mów do siebie, stań przed lustrem i mów. Cokolwiek chcesz, mogą to być myśli, słowa bez konkretnego znaczenia. Możesz nawet pokusić się o wyrecytowanie jakiegoś wiersza. Czytaj: książki, gazety, ale rób to na głos. Rozmawiaj, na pewno masz w swoim otoczeniu chociaż jedną zaufaną osobę, wiesz, że Cię nie wyśmieje. Rozmawiaj z nią o czymkolwiek, o wszystkim i o niczym. Poproś ją, aby nie zgadzała się z Tobą i próbuj ją przekonać do swoich racji.

Nie bój się popełniać błędów, przecież nie ma ludzi nie omylnych.
Małymi krokami staraj się opuszczać swoją bezpieczną strefę komfortu: podejdź do obcej osoby na ulicy i zapytaj o godzinę, konkretną ulicę czy wskazówkę jak dojść do danego miejsca. Oczywiście wiesz te wszystkie rzeczy, ale potraktuj je jako trening.

Jeśli czujesz się na siłach, spróbuj terapii szokowej:  rzuć się na głęboką wodę, idź na żywioł i niech się dzieje co chce.

Na zakończenie dodaję jeszcze jeden świetny pomysł, który zaproponowała Pierwsza Dama .

Nagrywaj vlogi! Niby mówisz do ludzi, ale ich nie widzisz, to nie jest na żywo, więc jak coś pójdzie nie tak, możesz to wyciąć. A jest to świetny sposób na nauczenie się mówienia w taki sposób, by robić to ciekawie, z sensem, i budować zarazem swoją pewność siebie.


Podziel się swoimi doświadczeniami, podziel się swoim lękiem i sposobami radzenia sobie z nim. Włącz się do dyskusji, podaj dalej jeśli Ci się spodobało.